top of page

הבלוג שלי 

המטבח הכשר – חלק שני: 10 טיפים חשובים לעיצוב מחדש של המטבח הכשר!


בחלק הראשון של המאמר, נתבקשתם להכין רשימה של הכלים והמכשירים המצויים ברשותכם. זו היתה גם הזדמנות להשליך או למסור כלים שאינם בשימוש.

הפעם, אתמקד בעיצוב וסידור מחדש של המטבח הכשר, שיהיה הן פונקציונאלי והן מעורר השראה!

פונקציונאליות, היא הדבר המשמעותי ביותר בעיצוב המטבח, תוך שימת לב לפרטים הקטנים (שהם, לעתים קרובות, הגדולים ביותר). כמעצבת פנים, אני מוצאת פעמים רבות שאחרי השקעה כל-כך גדולה של זמן, מאמץ וכסף, מגיעים אלי לקוחות עם: "איך שכחנו להתקין..." "איך פספסנו את ..." "איך לא ראינו קודם..."

אז כדי להימנע כמה שיותר ממקרים כאלו, הכנתי להלן 10 טיפים והמלצות אליהם יש להתייחס לפני שמתחילים בעיצוב מחדש של המטבח שלכם!

1. התחילו עם תכנון המשולש הידוע: מקרר, כיריים, כיור – חישבו היכן למקם כל-אחד מהם, בהתאם לתשתית הקיימת במטבח (אם אין בכוונתכם רוצים לשנות אינסטלציה וחשמל). תכננו מראש האם ברצונכם להתקין שני כיורים, נפרדים לבשרי וחלבי או כיור אחד כפול ואל תשכחו מתלה לכוס נטילת הידיים, לכל אחד מהכיורים.

כמו כן, שאלו את עצמכם האם ברצונכם לשים יותר מתנור אחד ו/או שני כיריים נפרדים?- אל תתעלמו מהנושא של אוורור. אם ניתן, דאגו לקולט אדים מעל הכיריים או בזמן התכנון שימו לב למיקום ביחס לחלון; ודאו שיש מספיק אוורור באזור המטבח, כדי למנוע מהריחות להתפשט בשאר חלקי הבית, ולשמור על סביבת מגורים נעימה יותר.

בשלב הבא הוסיפו את המדיח לתוכנית, או אם תעדיפו – שניים. אחד לבשרי ואחד לחלבי. אותם יש להתקין בסמוך לכיורים בהתאמה. וודאו שבתכנון המטבח ישנן נקודות חשמל ומים במקומות הנכונים.


משטחי עבודה – התחילו בהנחה שאף פעם אין מספיק. בעוד שזה נחמד לחשוב, שהחלק הבשרי והחלק החלבי יקבלו את אותו גודל של משטח, בכל זאת חשבו מראש איזה מהם דורש מקום גדול יותר. האם אתם מבשלים מאכלים בשריים יותר מחלביים? האם ההכנות לארוחה בשרית דורשות שטח גדול יותר לעומת חלבית?

2. התייעצו עם מעצב/ת המטבח שלכם על סוגי משטחי העבודה שברצונכם להתקין במטבח - הגובה והעומק להם אתם זקוקים. האם אתם רוצים שהמכשירים הקטנים המונחים על השיש יישארו כך לעיני כל, או שיהיו בתוך ארון? - מכשירים כמו מיקסר, בלנדר, וכיו"ב ניתן להניח על משטח העבודה ב"פינות מתות", או להניחם בתוך הארונות התחתונים, או לתכנן ארון עם דלת תריס על משטח העבודה. לצד התנור/הכיריים ניתן גם לתכנן שטח מסוים להנחת סירים חמים, למקרה שמשטח העבודה אינו עמיד דיו לחום (שזה כשלעצמו טעות!).

זה גם הזמן לתכנן את חיפוי הקיר שמעל משטח העבודה. בדרך-כלל החיפוי מצוי מעל כל משטחי העבודה במטבח, מאחורי הכיור, מאחורי אזורי הבישול וסובב כל משטח העבודה. בבואכם לבחור את חיפוי הקיר בדקו את רמת התחזוקה והאם הוא מתאים לכל מטרה, עמ' שלא תזדקקו למספר חיפויים באזורים שונים במטבח.

3. נקודות חשמל מסביב למשטח העבודה: שוב, הניחו שאף פעם אין מספיק. תתכננו את מספר המכשירים הקטנים שתשתמשו בהם מעל השיש בכל זמן נתון והיכן ברצונכם למקם אותם. חישבו על המיקום הטוב והנוח ביותר לבלנדר, מיקסר, מכונת קפה, קומקום חשמלי וכלים לשבת: פלטת שבת, מיחם לשבת וסיר בישול איטי.

4. ארונות ומגירות – מאחר ומדובר על לב ליבם של הארונות שלכם, ומאחר והמבחר המוצע כיום הוא נרחב ומגוון – אתם יכולים להיות סמוכים ובטוחים שתוכלו להתאים את רצונותיכם לכל תקציב ודרישה. אולם, לפני שאתם מתחילים בתהליך המבלבל הזה של בחירת ה"קישקעס" של הארונות, חשוב שתבחנו את כמות הכלים שברשותכם. לצורך כך, העזרו ברשימה מהמאמר הראשון.

ארונות עליונים ותחתונים – באופן כללי, מאחסנים כלים כבדים יותר, כמו סירים, מחבתות, תבניות אפיה וצליה וכיו"ב, בארונות תחתונים. שם, יש לנו גישה קלה יותר אליהם ומשם ניתן להוציאם בבטחה לעבר משטח העבודה. כלים קלים יותר כמו צלחות, קערות וכוסות שמים, בד"כ בארונות עליונים. כך או כך, ניתן לתכנן את הארונות התחתונים עם מגירות עמוקות, הנשלפות בקלות, הן לכלי-האוכל והן לסירים ומחבתות. בחנו את הצרכים שלכם ומה הדבר הנוח ביותר עבורכם. הפרזול של פנים הארונות עשוי לייקר ולהכפיל את מחיר המטבח, אולם אלו אביזרים הנרכשים רק פעם אחת משך חיי המטבח. לפיכך, בחנו היטב את הצרכים שלכם והזמינו את הנדרש!

ארונות תחתונים צריכים אף הם להכיל מגירות לא עמוקות עבור הסכו"ם, כפות הגשה, סכינים, מגבות מטבח, כפפות תנור וכיו"ב; גם הפעם, עיברו על הרשימה שהכנתם, ועל מקומות האחסון הקיימים כיום, ובידקו כמה מגירות ולכמה פריטים אתם זקוקים, הן עבור הצד הבשרי והן עבור החלבי.

לאלו מכם שיש מקום להוסיף מזווה במטבח – בין אם מחצית הגובה ובין אם גובה מלא – ניתן יהיה לאחסן בו מזון יבש, קופסאות ומארזים, לרבות תבלינים, קופסאות שימורים, פסטה, עדשים, דגני בוקר, קמח, סוכר וכיו"ב. מלבד היותו של המזווה מקום אידיאלי לאחסן מגבות, מפות שולחן, כפפות סירים וכל שאר הכלים שאינם קשורים לאפיה, הוא גם יכול לשמש מקום אחסון לפלטת ולמיחם השבת, במהלך השבוע.

5. ולשאלה הקבועה: האם לעשות או לא לעשות אי במטבח? בסופו של דבר, התשובה לשאלה זו תלויה בשלושה גורמים: מקום, צורך ותקציב. לצורך מה ייעשה שימוש באי הזה? כשולחן/בר לארוחות/קפה של בוקר? משטח עבודה נוסף? משטח עבודה לבישול ואפייה של מאכלי פרווה? משטח לאפייה? – תהא הסיבה אשר תהא, עליכם לוודא שיש לכם מספיק מקום גם להתנהל בנוחיות סביב אי זה במטבח, לאחר בנייתו.

גם אתם יכולים לבדוק האם זה אפשרי. איך? – חתכו קרטון בצורה ובמידות שאתם מבקשים לקבל במטבח, הניחו על שולחן או ארגז באזור שבו חשבתם לבנות את האי, ובדקו האם יש לכם מספיק מקום לתמרן סביבו למשך מספר ימים.

אם תחליטו לבנות אי במטבח, תכננו גם הוספת מגירות ומדפים בצידו האחד של האי, וודאו שיש לכם מספיק מקום בצידו השני להכניס כסאות ולשבת שם בנוחות (תלוי גם בגובהו של האי).

6. לדאבוני, אני מוצאת פעמים רבות, שההתייחסות לתאורה נכונה וראויה באזור המטבח, כחלק מעיצוב המטבח, היא כמעט אפסית. כדי לקבל רעיון טוב יותר איזו תאורה והיכן למקם אותה – התבוננו במשטח העבודה שלכם, בשולחן או באי. זכרו, שאתם יכולים להשתמש בסוגי וגופי תאורה שונים לאזורים אלו; נורות ממוקדות יכולות להיות טובות במקומות מסוימים, בעוד שגופי תאורה צמודי קיר הם פתרון טוב באזורים אחרים, וגופי תאורה תלויים מתאימים באזורים אחרים. בידקו באזורים השונים את סוג התאורה שאתם צריכים ואת הפתרונות ההולמים באזורים אלו.


7. ריצוף במטבח – אינה רק רצפה עליה עומדים. הריצוף יכול להוסיף חום, צבע ואווירה נעימה יותר בחלל המטבח. בבואכם לבחור ריצוף בידקו את רמת העמידות של הריצוף, עד כמה קל לנקותו, רמת התחזוקה ורמת החספוס למניעת מהחלקה (אינכם רוצים שהרצפה תהיה מחליקה מדי כשהיא רטובה!).

8. אני תמיד גורסת, שמטבח בטיחותי הוא גם מטבח יפה! לכן, זיכרו את הנקודות הבאות: וודאו בדיקה תקופתית של צנרת הגז, לאלו מכם שיש ילדים קטנים - השתדלו להזמין קצה מעוגל של השיש/משטחי העבודה שלא יקבלו מכה חזקה בראש, השתמשו בכל האביזרים המתאימים לסגירת הדלתות בארונות התחתונים, במיוחד באזורים של חומרי הניקוי.

בקרו גם באתר של "בטרם" לקריאה על כל אמצעי הנדרשים הנדרשים להגנה מפני תאונות בבית של ילדים בכתובת:

לבסוף, אל תשכחו בנוסף, את התוספות הבאות בבואכם לתכנן את המטבח הכשר שלכם, או כל מטבח, בכלל:

  • מגירה/יחידת אחסון מאווררת לירקות שורש.

  • מקום לטאבלט/אייפד.

  • מקום לספרי בישול/מתכונים: בהתאם למספר ספרי-הבישול שיש לכם – בין אם בודדים ובין אם ספריה ענפה – דאגו שהם במקום נגיש, מסודרים ומוגנים מפני מים וחום.

  • מקום אחסון לחומרי ניקוי, מטאט, פח-אשפה ושקיות למחזור. וודאו שכל החומרים המסוכנים אינם נגישים לילדים או חיות מחמד.

  • לוח מודעות – מעולה למעקב אחר רשימת הקניות, הודעות על טלפונים ומסרים חיוביים בין בני המשפחה. זה יכול להיות מחברת וכלי-כתיבה, לוח שעם עם נעצים, לוח לבן מחיק עם טושים, או כל לוח אחר לטעמכם. ואל תשכחו לוח שנה עדכני עם זמני הדלקת נרות !!!

כעת, משסיימנו עם הצד הפרקטי של תכנון המטבח – הוסיפו צבעוניות וטעם בלינק הבא, שיעניקו לכם השראה נוספת ורעיונות, לעיצוב מטבח החלומות שלכם:

יעל דיימונד, מעצבת פנים ומנהלת פרוייקטים, מתמחה בייעוץ, תכנון ועיצוב של בתים, דירות יוקרה, משרדים ובתי-עסק.ניתן לבקר גם בדף העסקי של יעל בכתובת: www.facebook.com/yaeldiamondesigns.

לתאום פגישה עם יעל:054-4567243.

כל הפוסטים
פוסטים אחרונים
bottom of page